T.H. en de ‘GOCT’

Van geel over oranje naar rood: de koren monddood?

Na een spannende maand augustus, met een hitsige hittegolf, niet reizen en dus niet ontspannen zoals gewoonlijk, integendeel in spanning afwachten hoe de cijfers gingen evolueren en vooral hoe de scholen zouden starten,  gooide Ben Weyts de scholen, waaronder ook d’Academies, open in code geel. Het onderwijs was immers ‘een veilige en gecontroleerde omgeving’, dixit B.W.. En hij had goed geluisterd naar de virologen. Met dikke L.  Voor samenspelgroepen, orkesten en koren waren er wel ‘gele’ restricties. In het geval van de koren was de kwestie hoeveel personen in het auditorium konden plaats nemen, met twee meter afstand tussen elke zanger. De numerus clausus cori vocali werd vastgelegd op 25. Eén van de koren was daarmee meteen gehalveerd ten opzichte van pre-coronatijd.

We startten, we zongen met masker, met twee meter afstand, de dirigent achter een spatscherm. Verboden te voederen. Benaderen op eigen risico. En nadien poetste iedereen netjes tafeltje, stoeltje, Steinwaytje, pupitertje. 

Een goede maand later kreeg geel een streepje rood, en werd oranje. De kleurenshow begon een beetje op….Vivaldi te lijken. De koren nu maximaal met 10 bezet, week om week afwisselend, de vijf ‘overtalligen’ in de figuurlijke wachtzaal. On hold. Begrip maar ook ontgoocheling.

De rode tint kreeg meer en meer de overhand, tot dieprood ons deel werd. Niet het rood van King Conna’s ‘Vooruit’, maar integendeel een nieuwe stap ‘achteruit’: géén koren, orkesten, ensembles meer op d’Academiecampus. Rood sloeg de koren monddood. De hele oranje-organisatie had het maar 1 week volgehouden.

Crisisvergadering, digitaal. Wat met groepsmusiceren in code rood? Samen zingen, samen spelen via Zoom of andere digitale hulpmiddelen: no way. Maar de mensen hebben er toch voor betaald. Directeur T.H.: “De mensen hebben een pakketje besteld, we kunnen het niet maken dat het niet geleverd wordt”. Ik stribbelde nog wat tegen door te opperen dat de mensen dít pakketje (lees: digitaal alternatief -whatever that could be- in de plaats van samen zingen) niet hadden besteld, maar T.H. gaf niet toe. Een digitaal alternatief moest en zou er komen.

CoronaWandelen

Enigszins misnoegd (“Mijn mensen hebben een zangpakket besteld”! “Zij komen om te zingen, niet voor het gezellig samenzijn”, enz.) het weekend in, terwijl ik anders als een vat energie en adrenaline thuiskom na de wekelijkse ‘korenzaterdag’. 

Dan maar gaan coronawandelen. Hebben we nog een bos? Allez dan, het Peerdsbos in Brasschaat. Ik liep een uur stilzwijgend naast mijn vrouw. Te grommen over T.H., digitaal alternatief, ‘zoemen’ in plaats van zingen… Ik had al ontelbare zoom- en andere uitnodigingen aangeklikt, maar er zelf nog geen georganiseerd, ge-’scheduled’. Ook dat nog. 

Aan kilometer 4 in het bos begon code rood wat op te lichten. Aan kilometer 5 had ik een digitale programmareeks voor de volgende vijf zaterdagen. Bij de stilaan opkomende schemering had ik ook al een titel voor mijn nieuwe reeks: iets met Godfried…online…choir….talks. Met Godfried en Covid…daar kon ik nog iets mee doen. Het werd uiteindelijk ‘Godvid’s Online Choir Talks’, ofte ‘GOCT’. En dankzij het Peerdsbos werd het toch nog een fijne avond.

De zaterdag nadien startten we al met de eerste GOCT. Een onverhoopt succes. Het vocaal ensemble en koor A waren quasi voltallig in de meeting, het kamerkoor met een goede 50%. Het werden 3 meetings met interessante gesprekken, de koorleden leerden elkaar beter kennen, en ik hen, het waren soms heel persoonlijke verhalen. Voor de derde sessie, poëziezaterdag op 5 december, lazen meerdere koorleden voor uit eigen werk, vaak speciaal voor de meeting geschreven. Knap! Zoals ik al eerder ervaren had in de eerste lockdown met mijn studenten van het Lemmensinstituut: hoe vreemd, dat het zogenaamde ‘afstandsonderwijs’ toch zo nabij kan zijn, mensen toch zo nabij kan brengen.

Inmiddels zijn we drie sessies ver, telkens met succes, met grote aanwezigheid, actieve deelname, en ‘blijken van waardering’. Hartverwarmend. Hoe T.H.’s pakketje toch geleverd werd. Met strik.

Welcome to the GOCT: Godvid’s Online Choir Talks

  1. Tijdens een wekelijkse repetitie, heeft de dirigent het ‘voorrecht’ om overwegend aan het (gesproken) woord te zijn, om jullie te laten zingen. Laten we deze ‘on-line’-gelegenheid aangrijpen om elkaar, op muzikaal vlak, eens beter te leren kennen.

    Vertel iets over je eigen muzikale achtergrond. Hoe ben je ertoe gekomen? Heb je (eerder al) opleiding genoten? Waar ben je actief (geweest) als zanger – zangeres? Kan je eventueel ook (een) anekdote(s) vertellen uit je muzikale carrière?

    Er zijn onder jullie mensen met veel muzikale ervaring. Jullie kunnen onze jongere mensen zeker wel prikkelen, enthousiasmeren.

  1. Ik zend een link naar enkele muzikale youtube filmpjes om te beluisteren. We bespreken die dan samen. Bv. welke indruk maakt deze muziek op jou? Hoor je iets over de wijze van componeren? Vind je dit…mooi? Of…Interessant? Of…knap? Of….lelijk? Of…niet mijn ding? Of….juist wel? Of….

    Bij elk fragment voeg ik een aantal begeleidende richtvragen, om tijdens de meeting te bespreken.
  1. Poëzie-zaterdag! Wie kan ons blij verrassen met een (of meerdere) gedicht(en) over muziek, of over zingen? We kunnen de gedichten of teksten later verzamelen en aan iedereen doormailen, zodat ieder van onze zangers een verzameling muzikale poëzie heeft.

    En misschien kruip je zelf wel in de pen?
  1. Wat betekent muziek voor jou? En zingen specifiek? Wat ‘doet het’ met jou?

Godfried Van de Vyvere