Wat komt

Godfried Van de Vyvere

De quiz, meteen de opening van het jubileumjaar op 15 januari, is in verregaande staat van bijna klaar. Bea en Lucia pluisden alle Akantjes uit van A tot Z. Aan wie wil winnen, kan ik alleen maar hetzelfde aanbevelen. Maar er was natuurlijk al veel leven vóór het Akantje, aanvankelijk San Martinootje. En euh, wat zijn de prijzen voor de winnaars?

Een boottocht op de Mazurische meren in Polen? Een jaar lang gratis Hongaarse schnitzels? Een doos Tsjechische Becherovka? Een orgelconcert door Erwin, Fio of Hera? Een kist Acantuswijn?

Over de prijzen is vast nog niet nagedacht. 😉 Of ik zou de quizploeg schromelijk onderschatten.

De quiz, meteen de opening van het jubileumjaar op 15 januari, is in verregaande staat van bijna klaar. Bea en Lucia pluisden alle Akantjes uit van A tot Z. Aan wie wil winnen, kan ik alleen maar hetzelfde aanbevelen. Maar er was natuurlijk al veel leven vóór het Akantje, aanvankelijk San Martinootje. En euh, wat zijn de prijzen voor de winnaars?

Een boottocht op de Mazurische meren in Polen? Een jaar lang gratis Hongaarse schnitzels? Een doos Tsjechische Becherovka? Een orgelconcert door Erwin, Fio of Hera? Een kist Acantuswijn?

Over de prijzen is vast nog niet nagedacht. 😉 Of ik zou de quizploeg schromelijk onderschatten.

Marc Van den Borre

 De academische zitting in februari valt in zijn plooi. We zullen ‘zetelen’ in de aula (raadzaal) van het nieuw administratief centrum. De vleugel van Nathalie wordt verhuisd voor de muzikale intermezzi. Daartoe werden de liften opgemeten… (om maar te zeggen dat Acantus zijn huiswerk grondig doet!).

Gastspreker zal de voorzitter van Koor&stem zijn, Marc Van den Borre. (Hij zat als dirigent met ons in de finale van Koor van het jaar in 2002, met zijn dameskoor Arabesk. Hij is sinds september tevens de nieuwe directeur van de kunsthumaniora van het Lemmensinstituut.)

Geboortehuis Rubens
Foto Godfried Van de Vyvere

Het grote feestweekend dan. Een  ongeduldige dirigent kon niet wachten tot het winterfeest in Hasselt om de spiegeltent te gaan bekijken, en had er een tripje naar het Duitse Siegen voor over.

(Siegen, naast geboorteplaats van Rubens bij ons vooral bekend van zijn Belgisch legergarnizoen. Wellicht hebben nog koorleden daar hun dienstplicht gedaan. Waar vroeger de kazerne was, is nu….de Ikea. Mijn Duitse contactpersoon in de tent zei dat nu de Belgen vertrokken zijn, de Zweden in de plaats gekomen zijn.)

Feesttent

 De spiegeltent is wondermooi. Wellicht krijgt ze een mooie plaats op het oud atletiekpleintje, tussen de grote baan en het Atheneum.

De traiteur is besteld voor de maaltijd op zaterdag en de receptie op zondag, 

Grupo Pimentón

 Grupo Pimentón komt onze maaltijd muzikaal opfleuren, de nog resterende Beverse koren Melos, Sint-Gregorius Kieldrecht en Resolut hebben intussen toegezegd om samen met Acantus het koortreffen te verzorgen op vrijdagavond. Ons eigenste hemelcomité zal mee instaan voor de  drankbediening in de tent. En verder in volle evolutie. Nog menu bepalen, hapjes kiezen, nog meer muzikale invulling, enz. 

 Over de reis naar Polen, oh sorry, Oostenrijk dus, weinig verder nieuws. Behalve dat het beoogde hotel in Eisenstadt momenteel gesloten is. Wellicht slachtoffer van de coronapandemie. Ik steek mijn licht op. Nathalie speurt verder naar hotels (in het nabijgelegen Mörbisch, Rust, Sankt Margarethen…, alle gelegen aan de Neusiedler See). Binnenkort zal een werkgroep ‘jubileumreis’ worden samengesteld. Kandidaten?

Het jubileumconcert op 19 en 20 november krijgt stillaan vaste vorm. Ik legde op de repetitie van 23 september al uit hoe moeilijk het is om ‘het ideale’ programma samen te stellen. Eén van de technische factoren daarbij is de stemming van de instrumenten en de bezetting van het orkest. Als in het Requiem geen hobo’s spelen, kan je in het eerste deel moeilijk een werk plaatsen met hobo’s, voor de kosten. Muziek van Mozart en Haydn (classicisme, of ‘klassiek’) wordt tegenwoordig gespeeld op 430 Hz voor een la, barokmuziek op 415 Hz. Romantische en hedendaagse muziek op 440, tegenwoordig opgetrokken tot 442 Hz. Allemaal factoren waarmee ‘het doorsnee koorlid’ geen rekening hoeft te houden, de dirigent echter wel. Je kan met een orkest als ensemble a niet zomaar alles bijeen scharrelen. Maar met een feestelijk Te Deum Laudamus van Charpentier (met pauken en trompetten!) en een muzikale ‘mijlpaal’ als Mozarts Requiem (ook met pauken en trompetten!) zitten we wel goed denk ik.

 

Acantuslogo 75

Een topaffiche voor een toppubliek (en hopelijk ook topsponsors).

Laat het nu maar allemaal ‘top’ wezen. Een ‘top’ eindejaar, een ‘top’ voorbereiding, een ‘top’ jubileumjaar. Is dat niet ‘tof’?